måndag 15 augusti 2016

15 augusti - Officiellt nØllan

Jag kom till KTH Kista som även kallas Electrum då det står det på fasaden till huset där KTH Kista lokaler är. 
KTH Kista
Utanför KTH Kista
Jag var på plats i Electrum ca 08:15 eftersom det stod på hemsidan att jag inte fick komma sent. "Heller för tidigt än försent" tänkte jag. Ca 08:50 samlades vi blivande studerande på KTH Kista en våning nedanför där personal började pricka av oss att vi var på plats. 

Sen gick vi in i Sal A där INGEN - INitionsGeneral eller Mottagnings ledare - Patrik Karlstén och NÅGON - Vice Mottagnings ledare - Johanna Wärvik hälsade oss välkomna till programmet. Sedan sa de att vi skulle titta i de påsar som stod framför oss.
KTH påse
I den fanns det en broschyr med information om IN-sektionen, en NØlleenkät som frågade om våra intressen - som skulle basera våra NØllegrupper sedan (se förklaring längre ned), en stift blyertspenna och en grön keps - vår NØllesymbol, kallas även NØllekeps - den fungerar som vår studentlegitimation under mottagningen. Då utan Nøllekepsen vet inte andra teknologer om man är nØllan. Därmed får de som inte har på sig sin NØllekeps inte släppas in på event på mottagning. Efter INGEN och NÅGON:s förklaring började S.U.P.E.R.F.A.D.D.E.R Erik Pettersson som är Sektionsordförande prata om IN-sektionen i allmänhet. Därefter började de programansvariga över de olika programmen säga deras uppgifter och tips. Det viktigaste var att sätta "All in" i matematiken redan från början då de studenter som det går bra för första terminen klarar sig oftast bra i studierna de fortsatta terminerna. Därefter fick vi veta att Faddrar kommer hjälpa oss under mottagningen och MUX är de som planerat mottagningen. Sen fick datateknik gå till Sal B där vi fick våra datakonton och våra passerkort. Därefter var det rundvandring och gratis lunch. 

Jag gick efter jag ätit lunch gick jag till sektionslokalen som kallas för Kistan 2.0 (kallas ofta bara "Kistan"). Där loggade jag in på mitt KTH-konto och försökte lära mig hur det fungerade. Jag anmälde mig även till Funka - KTH:s organisation som hjälper personer med funktionsnedsättning att få den hjälp de har rätt till. Eftersom jag har AST-diagnos (tidigare Aspergers Syndrom) så har jag rätt till extra hjälp i form utav bl.a. längre tentamentid, mindre rum vid tentamen.

Efter det var det diagnostiskt prov i matematik 14:00-15:00. Det gick sådär, kunde gått bättre men gick inte för dåligt. Sen hade vi de "Kongliga spelen" där vi prövades av olika MUX:ar för att se om vi hade vad som krävdes för att bli ettor (eller INverteras till ettor). Jag fick en NØllegrupp som heter Omega som bestod av ett flertal nØllan och leddes av två Faddrar, Jacob och Theodor. De kommer vara mina Huvudfaddrar. Från och med nu när jag gör något kommer mycket ske inom Omegagruppen. Prövningarna var främst till för att lära känna varandra i gruppen och ha roligt. Efter godkända resultat i prövningarna fick vi gå tillbaka till Kistan där vi åt middag. Sen var jag där och hade det trevligt och pratade med olika nøllan, faddrar, MUX:ar och även NÅGON & INGEN. Men runt 22:30 bestämde jag mig att åka hem.

Imorgon kväll är det en så kallad Labbgasque. En Gasque (uttalas Gask) innebär en trerätters middag på KTH. Anledningen till "Labb" står framför är för att det är som en laboration på oss nøllan som aldrig gjort en Gasque tidigare. 
Det återstående av dagen innan Labbgasquen börjar är tänkt att utbilda oss nøllan i hur en Gasque teoretiskt går till. Dessutom hålls en föreläsning om KTH:s datasystem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar