söndag 14 augusti 2016

14 augusti - Mottagning i Stadshuset, Blå Hallen

Idag var jag på KTH:s mottagning i Stadshuset, Blå Hallen.

Det är det första som anordnas av KTH för de nyantagna eller som de nyantagna på KTH kallas innan terminen börjar, nøllan (oböjligt ord; en nØllan, flera nøllan, de nøllan). Efter terminen börjar kallas nøllan istället för teknolog.

Jag går emot Stockholms Stadshus som jag varit på några gånger då jag tycker det är en av de finaste byggnaderna i Stockholm. Jag ska just gå in på borggården då jag märker att det är en lapp på dörren där det står var alla sektioner (studentförening för ett eller flera program inom liknande områden) ska samlas. Eftersom jag kommer tillhöra IN-sektionen (Sektionen för Information- och nanoteknik) gick jag längst bort till vänster på borggården. Där stod ett antal medlemmar i sektionen, jag träffade bland annat en person som varit min handledare när jag gjorde evenemanget "Student för en dag". Klockan 18:00 gick jag in i blå hallen där mottagningsceremonin skulle hållas. Jag fick en plats längst bak näst längst till höger. Först spelade KTH:s akademiska Kapell - orkester - en melodi och teknologer kom nedför en trappa med de olika sektionsemblem på sig. Sedan höll KTH:s rektor Peter Gudmundson ett tal om hur bra det är för oss nøllan att vi börjat på KTH, både för dem och för oss. Sedan höll Fakultetens prodekanus Per Berglund ett tal om utbildningarnas kvalitet, hur vi lyckas med utbildning och vad vi som utexaminerade kan få för jobb. Sedan var det musik. Därefter höll Kårordförande i THS (Tekniska Högskolans Studentkår) Vide Richter ett tal om hur THS gjort att han har fått möjligheter som han annars aldrig skulle kunnat uppnå, nu var han ändå kårordförande. Sen höll en tjej tal om mottagningen, hon sa att den kommer ta mycket energi men också ge en hel del energi. "Med de vänner som du får på mottagningen kommer studierna gå mycket lättare" var en sak hon sa. Det sista talet hölls av Nobelmuseets 1:e intendent Gustav Källstrand som sa att utöver studera bra är det bra att komma på egna nya ideér, på så sätt kanske vi tar nobelpriset. Sen spelades en musik, teknologerna med flaggorna gick uppför trappan och jag gick ut ur Stadshuset igen. Jag gick till IN-sektionens plats, kort därpå sa INGEN - den som "chef" över IN-sektionens mottagning att nu skulle vi åka till THS kårhus Nymble där vi skulle ha det trevligt. Men jag ville inte vara trött till imorgon.

Imorgon är det ett diagnostiskt prov i matematik och jag vill prestera så bra som möjligt på det och en av de viktigaste sakerna inför prov är att sova. Imorgon är även uppropet, om jag inte kommer på det stryks jag från utbildningen, så genom att komma på uppropet tackar jag "Ja" till utbildningen. Efter det är jag officiellt nøllan.
Det är kul att Stadshuset i Blå Hallen är det första KTH arrangerar för mig som nøllan och kommer bli en av de sista sakerna i form utav en Diplomutdelning för min framtida avslutade utbildning på KTH.


Från och med nu så kommer jag uppdatera ungefär varje dag vad som sker under min mottagning på IN-sektionen.

IN-sektionens hemsida: http://insektionen.se/
IN-sektionens mottagnings hemsida: http://mottagningen.nu/sv/
THS hemsida: http://ths.kth.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar