tisdag 16 augusti 2016

16 augusti - Labbgasque

Vid elva började en föreläsning i Sal A som hölls av Lg MUX som står för Logisitk MUX. Föreläsningen handlade om datasystem på KTH. Hur det fanns både KTH social, Bilda, Daisy och Moodle som vi nøllan kommer använda. Sedan fick vi information att vi kunde ladda ned Microsoft 365 och andra programvaror genom KTH i studiesyfte.
Efter föreläsningen var det lunch. Jag hade tagit med mig egen lunch så jag värmde maten i en av de väldigt många mikrovågsugnar som finns i Kistan. Därefter provade vi om våra passerkort fungerade, det gjorde de.

Sen var det föreläsning om Festteori och Gasquekunskap*1. De som höll föreläsningen kallade sig för Den Kongliga INviten. De sa att på en gasque eller sittning eller "kalas" så finns det en sångledare eller tonförare eller bärvåg. Då de som är på gasque vill göra något roligt så säger den "Oooooooooo TEMPO". Då ska sångledaren ta fram ett gyquel*2 eller be personerna sjunga ur sånghäftet de fått. Sedan var det en föreläsning om hur ett gyquel går till. Det brukar vara en sång, skådespel/teater eller roligt tal till sångledaren. Strukturen att skriva sång är: 1. Hitta tema. 2. Hitta melodin - Låna från annan låt. 3. Skriv texten.
Efter det satte jag mig med min nØllegrupp och började planera vad för gyquel vi skulle göra inför Labbgasquen. Vi kom fram till sång med temat Labbgasqued & skriva låt. Melodin var från en låt som heter Friday. Texten var en blandning mellan svenska och engelska.

Därefter gick vi in på Labbgasquen. Vi började allt med att sjunga "Moder Kista" vilket motsvarar IN-sektionens nationalsång. Sen kom Den Kongliga INviten tillsamans med gruppen Phöz. Den Kongliga INviten skulle ge vardera nØllegrupp poäng utifrån hur bra deras gyquel det var. Vi åt trerätters middag och tittade på andras gyquel och sjöng ur nubbehäftet. Efter ganska lång tid var det vår tur. Trots att jag personligen tyckte det var ganska otillräcklig text och bristande sångerfarenhet fick vi 4 av 5 poäng av Den Kongliga INviten, bara ett fåtal andra nØllegrupper fick 4 eller 5 poäng. Alla som var med på Labbgasquen fick även ett märke som vi kunde sy fast på den "Ovve" som vi kan köpa för 550 kr efter mottagningen - Ovve är IN-sektionens sektionskläder, en kiselblå overall. Labbgasquen tog slut, det erbjöds pub, men jag gick hem.

*Gasque uttalas "Gask".
*2 Gyquel uttalas "Gyckel"

Imorgon är det vår första föreläsning i KTH Kista om matematik. Utöver det får jag se vad dagen har att erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar